0
Din indkøbskurv

Opdaterer kurv

stk. a

-
+

Tilkøb:

stk. a

Din kurv i alt (ex. fragt)

Handel videre

Gå til kurven
Dankort VISA VISA Elektron American express Santander Mobilepay

Søvnbehov: Hvor meget søvn skal du have om natten?

29. maj 2024

Du kender måske at vågne op efter en nat med dårlig søvn og oplever, at det påvirker dit humør, koncentration og ydeevne i hverdagen. Det er ikke unormalt og understreger vigtigheden af god søvn. Søvnbehov varierer fra person til person, og det er svært at give et entydigt svar på, hvor mange timer du skal sove om natten. Dog er det fælles for alle, at en god nats søvn er utrolig vigtigt for både dit fysiske og mentale helbred. Dit søvnbehov udvikler sig med alderen, og derfor vil vi i det følgende forsøge at guide dig igennem søvnbehovet i forskellige aldersstadier, og hvor meget dyb søvn vi skal have om natten.
 

Hvor mange timer skal du sove?

Ja, det er et spørgsmål, som rigtig mange mennesker gerne vil have svaret på. Som sagt er det svært at finde et entydigt svar på, fordi søvnbehov er individuelt og varierer med alderen. Generelt er det dog, at små børn har brug for mere søvn, mens søvnbehovet falder med alderen. Ligeledes er det essentielt for alle, at have regelmæssig søvn i løbet af en uge, eftersom det ikke er muligt ’at indhente tabt søvn’. 
 
Én af årsagerne til, at børn skal have mere søvn end voksne, er, at de er i rivende udvikling de første år af deres liv. Det betyder, at deres krop og hjerne har brug for al den hjælp fra søvnen, som det er muligt at få. Når vi bliver ældre, udvikler kroppen sig langsommere, og derfor har vi ikke brug for så meget hjælp fra søvn, som børn har. Det er derfor, at man siger, at søvnbehovet er mere eller mindre konstant, når man rammer 25-30 år. 

Læs også: Søvnproblemer ved fuldmåne 🌙
 
Børns søvnbehov er altså større end voksnes, men det betyder ikke, at god søvnkvalitet og mængden af søvn er uden betydning for voksne. Tværtimod. Der er nemlig undersøgelser, der viser, at dårlig søvnkvalitet og nedsat søvnlængde kan have negative sundhedsmæssige konsekvenser for os. Hvis du har lyst til at vide lidt mere om, hvordan du kan få en god nattesøvn, kan du læse om 7 gode tips til en bedre nattesøvn.

 

Hvor meget søvn skal voksne have? 

Der er forskel på, hvor meget voksne skal sove, og hvor meget børn skal sove om natten. Som beskrevet er voksnes søvnbehov mindre end børns, fordi kroppen udvikler sig langsommere med alderen. Så er 6 timers søvn nok til en voksen, spørger du nok? Svaret skuffer dig måske, men nej... 6 timers søvn er ikke nok.
 
Til trods for at det kan være svært at fastlægge et præcist antal timer, som voksne skal sove om natten, er det gennemsnitlige søvnbehov for voksne 7,5 timer – dog med store individuelle forskelle fra person til person. Desuden kan du holde øje med, om du føler dig udhvilet og ikke er træt i løbet af dagen, hvis du vil vide, om du får nok søvn. 
 
Der er ikke nogen formel for, hvor mange timers søvn du skal have, så derfor er du nødt til selv at undersøge dit søvnbehov. Voksne skal sove omkring 7-9 timer om natten, så hvis du stadig føler dig træt efter de gennemsnitlige 7,5 timer, er det en god idé at forsøge dig med at sove lidt mere.
 

Hvor meget søvn skal børn have?

Børns søvnbehov forandrer sig med alderen, da børn udvikler sig betydeligt fra 0 år og helt op til 17 år, inden de træder ind i de voksnes rækker. Psykiatrien i Region Midjylland har fremlagt et typisk timeantal, som børn i alderen 0-17 år sover om natten: 
 
  • 0-1 år: 15-18 timer 
  • 1-3 år: 12-14 timer 
  • 3-6 år: 10-12 timer 
  • 6-13 år: 9-11 timer 
  • 13-17 år: 8-10 timer 
 
I samme ånd med voksnes antal søvntimer, er der ikke en formel for, hvor meget børn skal sove. Det betyder, at dit barn sagtens kan sove lidt mere eller lidt mindre end andre børn – og stadig trives. Selvom ovenstående liste udelukkende er en rettesnor, er det vist ikke nogen hemmelighed, at søvn er utrolig vigtig for børn. Det er især i de små aldre, at børn har et stort søvnbehov. Faktisk indikerer forskning, at børn, der får tilstrækkelig og regelmæssig søvn, oplever forbedret opmærksomhed og indlæringsevne. Ligeledes kan man generelt opleve, at disse børn har en bedre mental og fysisk sundhed. Det er altså vigtigt at holde øje med, om dit barn får tilstrækkelig søvn om natten, da det har stor indflydelse på deres udvikling og trivsel i hverdagen. 
 

Hvor meget dyb søvn skal du have?

Lige så vigtigt det er, at du får dækket dit søvnbehov ved at sove nok, ligeså vigtigt er det, at du har en god søvnkvalitet. God søvnkvalitet kan defineres af flere faktorer som bl.a. en god seng. Hertil har vi ligeledes udarbejdet et blogindlæg, der guider dig igennem forskellige konfortzoner i en seng for, at du kan opnå den bedste nattesøvn. Derudover har vi lavet en sengetest for at gøre beslutningen om dit valg af seng nemmere for dig. For at få en yderligere forståelse af din søvn, kan det være relevant at fremhæve de fire søvnstadier, som forskere beretter om: 
 
  1. Døs
  2. Let søvn
  3. Dyb søvn
  4. REM søvn 
 
Faktisk er det ikke den dybe søvn, der bliver talt mest om, men det er derimod REM-søvnen. I denne fase af søvnen er der størst hjerneaktivitet, hvilket bl.a. betyder, at vi bruger størst mængde af energi her. Det kan lyde paradoksalt, når vi snakker om søvn, men evolutionært set ved forskere, at hvis kroppen bruger energi, er der en god grund til det. I denne forbindelse har man derfor fundet ud af, at REM-søvnen udfører nogle funktioner, der er af grundlæggende betydning for os mennesker. Du kan læse endnu mere om de fire søvnstadier i vores guide til at forstå REM-søvn. Spørgsmålet er derfor ikke nødvendigvis, hvor meget dyb søvn man skal have hver nat for at få en bedre nattesøvn, men nærmere at forstå vigtigheden af de fire søvnstadier – særligt sammenhængen mellem den dybe søvn og antallet af opvågninger hver nat. 
 

Hvorfor er søvn vigtigt?

Du sover cirka en tredjedel af dit liv. Ikke nok med at du sover en stor del af dit liv, forbedrer søvnen dit immunforsvar, styrker hukommelsen og kreativitet – og den er med til at forebygge stress, angst og depression. Søvnen er derfor lige så vigtig for, at vi har det godt, på samme måde som kost og motion er, og den er vigtig for, at vi kan fungere i hverdagen. Der findes flere teorier om, hvorfor søvnen er vigtig, og hvad den gør af gode ting for os. Én af teorierne er, at hjernen har brug for at være offline, så den er frisk til at modtage information, når vi er vågne. En anden teori siger, at søvnen faktisk fjerner affaldsstoffer fra hjernen, så de ikke ophober sig, og dermed øger risikoen for forskellige sygdomme. 
 
For at få en god nattesøvn kræver det naturligvis et godt sovemiljø. En god madras og et stille, mørkt og køligt soveværelse kan være opskriften på et godt sovemiljø – så simpelt kan det være! Men husk, hvad der udgør den perfekte madras, er individuelt. Det kan derfor være en idé at prøve forskellige madrasser af for at finde den rigtige. Inden du gør det, kan du med fordel udforske vores guide til at vælge den helt rigtige boxmadras. Du kan også læse vores blogindlæg, der handler om indretning af soveværelset til velvære og ro for at skabe de bedste rammer for din nattesøvn. 
 
Det er ikke kun vigtigt at finde den rigtige madras, men det er lige så essentielt at finde den perfekte seng. Begge elementer er afgørende for en god nats søvn! Derfor er det værd at dykke ned i, hvordan du investerer i din søvn ved at finde den helt rigtige seng til netop dig. Den rette seng kan forlænge den dybe søvn og REM søvnen, hvilket er svært at sige nej til, når det kommer til at få den optimale hvile og opretholde dit søvnbehov. Vi har samlet jeres 5 sengefavoritter fra vores webshop, som du kan læse mere om for at finde den rette seng til dig. 

Læs også: Hvorfor sveder jeg om natten?
 
Vi håber, at vi med dette blogindlæg har hjulpet dig godt på vej til at forstå dit søvnbehov, og hvor mange timers søvn du skal have om natten.
 
Sov godt!
 
 
Har du brug for yderligere inspiration til indretning af dit soveværelse for at øge chancen for en god nattesøvn, har vi også skrevet et blogindlæg om det.