0
Din indkøbskurv

Opdaterer kurv

stk. a

-
+

Din kurv i alt (ex. fragt)

Handel videre

Gå til kassen
VISA/DK VISA/DK VISA/DK VISA/DK VISA/DK
Find forhandler

,

Tlf.

Se alle

Her er du:

Forside

Inspiration & viden

Investér i din søvn

Investér i din søvn

08. april 2022

Den rigtige seng har stor betydning for din søvn 

Du tilbringer cirka en tredjedel af dit liv i din seng. Derfor er det utrolig vigtigt, at du ligger godt. Den rigtige seng til dig og din krop har nemlig stor betydning for din søvn, men også for dine vågne timer. Men hvad er en en god seng egentlig, og hvilken seng skal du vælge? En god seng kan faktisk være mange ting og er helt individuelt. Nogle vil gerne have en blød seng, imens andre er mere til de faste og hårde madrasser. Nogle ønsker en høj seng, imens andre er mere til de lave senge. Det vigtigste er, at du vælger en seng, der passer til din krop og dit behov. Bare rolig – det kan vi alt sammen hjælpe dig med i Møblér.

Hos Møblér drømmer vi nemlig om, at du opnår en bedre nattesøvn. For som Dunlopillos motto siger: “Dagen begynder om natten – god søvn er nøglen til større dagligt overskud.” Når du køber en god seng, investerer du både i din søvn og i dit liv. Og selvom der (desværre) ikke er garanti for en bedre nattesøvn med en god seng, så vil vi gerne stå på mål for, at du med en af vores gode senge falder hurtigere i søvn, når du først rammer puden. 

Kom ned i den dybe søvn

I gennemsnit sover en voksen 7-9 timer om natten, imens børn har behov for lidt mere søvn. Måske ved du det allerede, men søvn er ikke bare søvn. Når du sover, kommer du nemlig gennem fire forskellige søvnstadier; mild søvn, let søvn, dyb søvn og REM-søvn. 

Du starter i den milde søvn, som varer omkring 5-10 minutter. Her bliver dine øjenlåg tunge, og du begynder at slappe af i kroppen og døse hen. Herfra bevæger du dig over i den lette søvn, hvor din krop og muskler er helt afslappede. Denne fase varer cirka 10-30 minutter afhængigt af, hvor let du har ved at falde til ro og i søvn. Så kommer du ind i den dybe søvn. Din krop er nu helt afslappet, dit blodtryk falder en smule, og din krop begynder at restituere. Den dybe søvn varer cirka 30-40 minutter, og du vil opleve, at hvis du bliver vækket, imens du er i dette søvnstadie, at det er utrolig svært at vågne op. Til sidst bevæger du dig ind i REM-søvnen, som er det søvnstadie, hvor du drømmer. REM står for “rapid eye movement” altså “hurtig bevægelse med øjnene”. Forskere har fundet ud af, at dette søvnstadie er særdeles vigtigt for hjernens opbygning, indlæring og hukommelse. REM-søvnen varer cirka 10-30 minutter. 

I løbet af en nat på 6-9 timer kommer du cirka igennem 4-6 søvncyklusser. Det er vigtigt, at du kommer igennem alle søvnstadierne flere gange, da de er vigtige for dit mentale helbred, din sundhed og dit immunforsvar. Det er afgørende, at du ikke bliver forstyrret i løbet af søvnstadierne, eksempelvis ved at du vender dig i en knirkende seng eller ikke ligger behageligt. Med den rigtige seng kan du skabe rammerne for en god søvn og dermed øge varigheden af søvnstadierne. Det betyder groft sagt, at du med en god seng vil kunne opnå endnu mere af den vigtige dybe søvn og REM-søvn. Drøm sødt.

Hvilken seng skal jeg vælge? 

“Hvilken seng skal jeg så vælge,” spørger du nok. Det ville vi ønske, at vi lynhurtigt kunne give dig et svar på. Men det er mere komplekst end som så. Der er nemlig flere faktorer, som spiller ind, når du skal finde den rigtige seng. Men vi vil alligevel forsøge at guide dig til, hvordan du kan finde den helt rigtige seng.

Først og fremmest handler det om dine præferencer og behov. Er du på udkig efter en seng, som skal have andre funktioner end bare at sove i – eksempelvis at læse og spise morgenmad? Så er en elevationsseng et godt bud på din næste seng. Her kan du nemlig selv indstille, hvordan du vil ligge og sidde. Skal du ligge som prinsessen på ærten? Så vælg en kontinentalseng, der med sin højde og flere lag giver ekstra komfort. 

Er du “bare” på udkig efter en god seng at sove i, så er en boxmadras et oplagt valg. Det er en simpel seng, der dog ikke går på kompromis med komforten. Hvis du går meget op i design og indretning, så er en klassisk planseng måske lige noget for dig. 

Hos Møblér har vi selvfølgelig alle slags sengetyper, så du kan finde lige præcis den seng, der passer til dig. Eksempelvis har vi også familiesenge, der med en bredde på op til 210 cm både har plads til børn og voksne. 

Når det er ved at være tid til at udskifte sengen, så tager langt de fleste i en butik, der forhandler senge og giver sig til at prøve en række forskellige modeller. Det lyder måske meget rigtigt. Men du kan faktisk ikke bedømme en seng ved at ligge i den i et minuts tid – og så endda med tøj og sko på. Men hvad skal du så gøre? Jo, nu skal du høre. Det er ikke forkert at prøve senge, men prøv at begræns, hvor mange du prøver. Det er lidt ligesom, når du dufter til parfumer, hvor du efter den sjette duft ikke kan adskille dem fra hinanden. Og så skal du, når du afprøver sengen, huske at tænke på, hvordan du sover. Det er de færreste, der ligger på ryggen hele natten. Faktisk skifter de fleste af os sovestilling flere gange om natten, så vi både ligger på den ene side, den anden side og på ryggen – og nogle af os ligger endda også på maven og sover.

En blød eller hård seng i forskellige materialer

Du har sikkert oplevet, at du har sovet i en seng, som bare var alt for hård, og at du vågnede op næste dag fuldstændig radbrækket i kroppen. Og modsat har du måske også prøvet at sove i en seng, der var så blød, at du næsten blev i tvivl om det var en af de vandsenge, der var yderst populære i 90’erne. Her snakker vi om madrassens fasthed. Som tommelfingerregel kan du faktisk vælge madrassens fasthed ud fra din vægt. Vejer du under 75 kg, anbefales medium fasthed, vejer du mellem 75-95 kg, skal du gå efter fast fasthed, og ekstra fasthed anbefales, hvis du vejer over 95 kg. De angivne kilo-betegnelser er vejledende, idet valget af den rette fasthed afhænger af flere faktorer herunder blandt andet fordelingen af vægten og din sovestilling. Det vil altid være en individuel vurdering. 

En anden ting, du skal overveje omkring madrassen, er materialet. Et oplagt valg af madras er i naturlatex, som er et naturligt materiale med en høj åndbarhed, der kan virke dejligt kølende i løbet af natten. Er du allergiker? Så er en madras og topmadras i naturlatex det bedste valg, da den er allergivenlig. 

Memoryskum er et af de mest populære materialer til madrasser, og det er der flere gode grunde til. Memoryskum giver nemlig en virkelig god og blød støtte, da skummet tager form efter din krop, når du ligger dig på det. Du vil måske fornemme, at du synker lidt ned i skummet. Materialet har desuden en god evne til at absorbere fugt og reagere på din kropstemperatur i løbet af natten.

Du kan også vælge en madras i det formbare materiale visco, der giver dig lige præcis den støtte og aflastning, som din krop har brug for i løbet af natten. 

Er du mere på jagt efter en vægtløs fornemmelse, når du lægger dig i sengen? Så skal du vælge det fleksible og smidige materiale ergo til din topmadras, der virkelig skiller sig ud med sin blødhed og struktur.

Uanset hvilket materiale du og din krop er til, kan du finde det i din lokale Møblér-butik.

Vi hjælper dig med at vælge den rigtige seng 

Du bestemmer selv, om du laver dit forarbejde hjemmefra, eller om du tager afsted til møbelforretningen med alle muligheder åbne. Hos Møblér står vi altid klar til at give dig kyndig rådgivning og gode råd, så du kommer hjem med den helt rigtige seng. Vi vil vove at påstå, at vi ved ALT om senge og kan svare på alle dine spørgsmål. 

Vi har alle sengetyper fra kendte mærker som ZensiZone, Lotus, Restzone, Dunlopillo og Jensen, som du selvfølgelig er mere end velkommen til at prøve. Og det er altså ikke pinligt, hvis du kommer til at lægge dig lidt for godt til rette i vores senge og lige tager en lille powernap. 

Læg dig godt til rette i en seng med komfortzoner

Vil du have den ultimativt komfortable søvnoplevelse? Så skal du gå efter vores udvalg af senge med 5 eller 7 komfortzoner. De mange komfortzoner giver den bedste støtte til dine skuldre, lænd og hofte – og så tilpasser madrassen sig efter din liggeposition. 

I denne Dunlopillo boxmadras får du 7 komfortzoner, som blandt andet indeholder medium hovedzone, blød skulderzone, fast lændezone og medium hoftezone. 

Døjer du med dårlig ryg eller andre skavanker, kan en seng med komfortzoner give en omfavnende fornemmelse, når du ligger i sengen. Zonerne aflaster og støtter nemlig lige præcis dér, hvor din krop har brug for det.

Topmadrassen er prikken over i’et

Topmadrassen er en uundværlig madras til en bedre søvn. Faktisk vil vi sige, at en god topmadras sætter prikken over i’et – både for din seng og din søvn. En topmadras beskytter din madras samtidig med, at den forbedrer din liggekomfort. 

Men en topmadras er ikke bare en topmadras. Der findes både flere forskellige typer, størrelser og materialer; hård og blød, lille og stor og en split topmadras, hvis du har en elevationsseng. Og så fås topmadrasser i mange forskellige materialer.

Det giver lidt sig selv at have en topmadras til din seng. Men har du en sovesofa, foldemadras eller en gæsteseng, som af og til bliver brugt til overnattende gæster, så er det faktisk også en rigtig god idé at investere i en topmadras hertil. Det giver en langt mere komfortabel soveoplevelse. 

Sov godt med lækkert tilbehør

En god seng kan selvfølgelig ikke stå alene. For at skabe de bedste rammer for en dejlig nattesøvn er en lækker dyne og pude altafgørende. Sveder du ofte, når du sover? Så er det en god idé at vælge en sommerdyne, der ikke varmer. Er du mere i den anden ende af spektret, hvor du vågner op med kolde tæer, skal du gå efter en varm dyne. Ligger du lige midt i mellem, så kan du sagtens vælge en helårsdyne.

I forhold til hovedpuder er det næsten en religion, hvilken hovedpude du er til: flad, høj, blød, hård, aflang, ergonomisk og så videre. Valget af hovedpude har stor betydning for, om du ligger godt og dermed for din nattesøvn. Ligger du lang tid og vender og drejer dig og ændrer på puden, så er det måske et tegn på, at du ikke har valgt den rigtige hovedpude. 

I Møblér har vi et bredt udvalg af både dyner og puder i alle typer og prisklasser, så du kan finde et sæt, der får dig til at føle som om, du svæver på en sky. En anden ting, der kan få sengen til at føles ekstra komfortabel, er en sengegavl. En sengegavl kan først og fremmest give din seng og dit soveværelse en luksuriøs fornemmelse – lidt som at være på hotel. Derudover så er en sengegavl enormt komfortabel at sidde op ad, og så undgår du at skulle have en stak puder i sengen. Så hvis du godt kan lide at sidde i sengen og spise morgenmad eller læse en bog, så bør du uden tvivl forkæle dig selv med en lækker sengegavl.

Søvn og sundhed: En godt nats søvn gør dig sundere

Ahh … Det føles skønt at vågne op efter en god nats søvn på 9 timer. De fleste af os oplever dog også perioder med dårlig søvn. Måske blev du holdt vågen af en baby, måske skulle du lige se ét afsnit serie mere, eller også havde du bare svært ved at falde i søvn? 

Det er ganske ufarligt at sove for lidt i et par nætter. Men er problemet vedvarende, kan det have konsekvenser for din sundhed. For lidt søvn er nemlig forbundet med dårligt helbred. Faktisk viser en undersøgelse, at søvnige spiser mere junkfood, da de fristes af et hurtigt quickfix. 

Du kender sikkert scenariet, hvor du har sovet dårligt, og allerede fra morgenstunden er i dårligt humør. På arbejdet har du svært ved at koncentrere dig, og du mister hurtigt tålmodigheden. Det er alt sammen helt normalt, når du ikke får nok søvn. Faktisk kan søvnunderskud være farligt – der er jo også en grund til, at man fraråder at køre bil, når man er træt.

Modsat kan du opleve, at humøret stiger, når du er frisk og veludhvilet. Du får lyst til at træne, spise sundt og være den bedste udgave af dig selv. Derfor hænger søvn og sundhed uløseligt sammen. 

Sådan får du en bedre nattesøvn
Vil du gerne have de mest optimale forudsætninger for en god nats søvn? Her får du vores 6 gode råd til en bedre nattesøvn:

  1. Hav regelmæssige sengetider
  2. Tag ikke arbejdsopgaver og bekymringer med i seng. Du kan med fordel skrive alle bekymringerne ned, inden du går i seng. 
  3. Lige inden du skal sove, bør du ikke indtage fedtholdig mad eller drikke kaffe eller andre koffeinholdige drikke. 
  4. Dyrk regelmæssig motion – dog ikke lige inden du skal sove. 
  5. Lad soveværelset være lidt køligt og opryddet.
  6. Dæmp lyset, sluk skærmen og rul mørklægningsgardinet ned. Godnat og sov godt.