0
Din indkøbskurv

Opdaterer kurv

stk. a

-
+

Tilkøb:

stk. a

Din kurv i alt (ex. fragt)

Handel videre

Gå til kurven
Dankort VISA VISA Elektron American express Santander Mobilepay

Ondt i ryg, lænd eller skulder efter søvn

14. juli 2023

Vækkeuret ringer, og du vågner langsomt op efter en nat i sengen. Man skulle tro, at du var frisk og veludhvilet. Men lige nu føler du det komplet modsatte. Du har ondt i ryggen, lænden og skulderen.

Du er ikke alene, hvis du vågner op med ondt i ryggen, lænden eller skulderen. Mange mennesker lider nemlig af smerter i disse områder – ikke kun om dagen, men også om natten, når de sover.

Disse smerter kan skyldes mange forskellige problemer såsom dårlig holdning, en skade, overbelastning eller en sygdom. Men det kan også skyldes, at du ligger og sover dårligt. Uanset årsagen er det vigtigt at finde måder at lindre smerten og forbedre din nattesøvn. Smerter i lænd, ryg og skulder kan nemlig forringe din livskvalitet.

Læs også: Vågner du med hovedpine? - Tips og tricks


Læs mere om senge med komfortzoner.

I dette blogindlæg giver vi dig 6 tips til at opnå en smertefri nattesøvn og forbedre din nattesøvn.

Ondt i lænden efter søvn

Oplever du at have ondt i lænden, når du vågner om morgenen? Så kan det være tegn på, at din madras eller topmadras ikke giver den nødvendige støtte til din krop. Det kan også skyldes en forkert sovestilling eller en for høj eller lav pude.

Hvis din madras eller topmadras ikke giver nok støtte til din krop, kan det føre til, at din lænd bliver bøjet i en unaturlig vinkel i løbet af natten. Dette kan forårsage spændinger og smerter i lænden, når du vågner op om morgenen. 

En anden mulig årsag til smerter i lænden, efter søvn, kan være en forkert sovestilling. Hvis du sover på maven, kan det eksempelvis føre til unaturlige bøjninger i ryggen og lændeområdet. Derfor anbefales det at sove på ryggen eller på siden med en pude mellem benene for at opretholde en sund rygposition og undgå ondt i lænden.

Ondt i ryggen efter søvn

Rygproblemer er en af de største folkesygdomme i Danmark. Ifølge statistikker døjer cirka to millioner danskere med ondt i ryggen – enten kronisk eller periodevis. Hvis du vågner op med ondt i ryggen, kan det skyldes flere ting. Det kan selvfølgelig være noget fysiologisk, men ofte er årsagen mere banal. Eksempelvis din seng eller sovestilling. Din madras eller topmadras har nemlig stor betydning for din ryg. Og det samme har din kropsholdning og soveposition. 

Hvis din madras er enten for blød eller for hård, giver den ikke den nødvendige eller korrekte støtte til din rygsøjle, hvilket kan føre til rygsmerter og ubehag. En dårlig madras eller topmadras kan forårsage rygsmerter, hvis den har ubehagelige trykpunkter, der påvirker muskler og led i ryggen.

Måden, du ligger på, kan nemlig også påvirke, om du vågner op med rygsmerter eller ej. Sover du på maven, kan det placere et pres på din nakke og ryg, hvilket kan føre til ubehag og smerter. Hvis du sover på ryggen, kan det hjælpe med at opretholde en neutral position for rygsøjlen og reducere belastningen på musklerne og leddene. At sove på siden kan også være en god mulighed, men det kræver en pude, der støtter din nakke og holder din rygsøjle i en neutral position.

Er smerterne i ryggen meget store? Så kan det være en god idé at konsultere en læge eller en fysioterapeut for at finde frem til den præcise årsag. 

Ondt i skulder efter søvn

Mange danskere lider af ondt i skulderen om natten. Det skyldes, at skulderen bliver udsat for en del belastning, når du ligger. Vil du gerne undgå skuldersmerter om natten? Så skal du undersøge, hvordan du kan mindske den belastning. 

Smerter i skulderen kan forstyrre din søvn og give dig en følelse af træthed og ubehag, når du vågner om morgenen. Der kan være flere årsager til, at du har ondt i skulderen, når du sover. Hvis det ikke skyldes en skulderskade, betændelse eller stivhed i skulderleddet, ligger svaret formentlig i din soveposition eller din seng. 

Har du en gammel eller en alt for hård seng, kan det betyde, at du blokerer for blodtilførslen i skulderen og skaber inflammation. Det er derfor vigtigt, at du ligger i en seng, der støtter din skulder. 

Sover du på siden, lægges der et stort pres på skulderen, hvilket kan føre til ubehag og smerter. Det er derfor en god idé at sørge for at have en ordentlig pude, som giver støtte og komfort til skuldrene, mens du sover.  

Det bedste du kan gøre er at ligge enten på ryggen eller siden – på den skulder, der ikke gør ondt, naturligvis. Hvis du ligger på ryggen, anbefaler vi at du vælger en dunpude, som holder hovedet stabilt. Ligger du derimod på siden, er en formstøbt pude af latex bedre, da den holder formen i løbet af natten, så dit hoved ligger vandret i forlængelse af rygsøjlen.
 

Sådan undgår du at få ondt i ryggen, lænden og skulderen om natten

Der er flere faktorer, der spiller ind, når det kommer til at undgå smerter i ryg, lænd og skulder om natten. Her får du 6 gode råd til at få en nat uden smerter. 

1. Vælg den rigtige madras og pude
En god madras og pude kan gøre en stor forskel, når det kommer til at lindre smerter i ryggen, lænden og skulderen. Det er vigtigt at vælge en madras og topmadras, der er fast nok til at støtte din krop, men stadig er blød nok til at give dig komfort. Hvis din madras er for blød eller for hård, kan den forværre dine smerter. 

Det samme gælder for din hovedpude. Hvis din pude er for flad eller for høj, kan det medføre at din rygsøjle ikke ligger i en lige og neutral position. Det kan skabe smerter eller forværre dine eksisterende smerter.

2. Brug en ergonomisk pude og seng 
En ergonomisk pude og seng kan hjælpe med at lindre smerter i nakken, lænd og skuldrene. Disse puder er designet til at støtte nakken og hovedet i en naturlig position, hvilket reducerer presset på nakken og skuldrene. Et eksempel er denne ergonomiske hovedpude fra Dunlopillo af 100 % naturlatex. Derudover kan folk med overnævnte smerter overveje at investere i en seng med komfortzoner, som bliver tilpasset personligt og derfor mindsker trykket på skulderen, lænden eller ryggen og derfor belastningen.

Læs mere her om hvorfor komfortzoner optimere din komfort og kan hjælpe dig med en smertefri nattesøvn. 

3. Sørg for en god kropsposition
Det er vigtigt at have en god kropsposition, når du sover. Hvis du sover på siden, skal du sørge for at støtte dine knæ og hofter med en pude for at lindre presset på ryggen og lænden. Hvis du sover på ryggen, skal du sørge for at have en pude under knæene for at reducere belastningen på ryggen og lænden. Det kan også være en god idé at sove med let bøjede ben, hvis du får ondt i ryggen om natten.
 

4. Opvarm musklerne med en varmepude
En varmepude kan gøre underværker, hvis du har smerter i ryg, lænd eller skulder. Varmen lindrer muskelspændinger og smerter – samtidig med at det bare føles skønt. Du kan selvfølgelig også få din partner til at massere dig på de steder, hvor det gør ondt – enten om aftenen inden sengetid, eller når du vågner om morgenen. Det kan hjælpe med at løsne op i muskulaturen.

Du kan også bruge is i form af et kølende element, hvis du synes, det er rarere. 

5. Træn regelmæssigt og stræk ud
Regelmæssig træning kan hjælpe med at styrke dine muskler og forbedre din kropsholdning. Udstrækning før sengetid kan også hjælpe med at lindre spændinger i musklerne og mindske risikoen for smerter i ryggen, skulderen eller lænden i løbet af natten.

6. Overvej en elevationsseng
Med en elevationsseng kan du indstille sengen, så den passer perfekt til din soveposition. Du kan eksempelvis hæve benene en smule, så det lindrer presset på ryggen og lænden. På den måde undgår du at stable dig selv op med puder, for at din krop ligger i den mest optimale position. 

Bruger du også din seng til at læse eller se tv i? Så kan du med en elevationsseng hæve hovedenden således, at du ikke får ondt i skulderen eller nakken. Derudover kan du også opleve at snorken kan mindkes ved at hæve enden en smule.

Sengens betydning for din krop

Når du sover, bruger kroppen tid på at regenerere og reparere sig selv. Og hvis ikke sengen skaber de bedste forudsætninger for komforten, kan det resultere i dårlig søvnkvalitet og smerter. 

Læs mere om REM- og dyb søvn her.

Sengen er afgørende for at sikre en god nattesøvn – ikke kun for dit hoved men i særdeleshed også for din krop. Desværre hænger senge og smerter i kroppen også ofte tit sammen. Sover du i en dårlig seng eller på en slidt topmadras, kan det i højere grad fremprovokere, at du får ondt i ryggen, ondt i lænden eller ondt i skulderen – eller et helt fjerde sted. På den anden side kan en god seng have en positiv indvirkning på din krop. 

Du kan med fordel stille dig selv det (måske) simple spørgsmål: Hvor gammel er min madras? Svaret på det spørgsmål er nemlig ikke helt ligegyldigt i forhold til din søvnkomfort. En dårlig eller gammel madras giver ikke tilstrækkelig støtte til din krop, hvilket kan føre til ondt i ryggen. Du bør sørge for at udskifte din madras eller topmadras, hvis den er gammel eller begynder at miste sin støtte. Imens en seng typisk har en levetid på 15-20 år, er levetiden på en topmadras knap så lang. Efter cirka 5-10 år vil topmadrassen begynde at vise tydelige tegn på slitage – eksempelvis ved at synke ned på midten.

Læs også: 10 gode råd til at falde hurtigere i søvn

Rådfør dig med eksperter

Hvis du har ondt i ryggen, lænden, skulderen eller nakken, kan det virkelig forringe din livskvalitet. Derfor må du for alt i verden ikke bare slå det hen og acceptere det. Det er nemlig meget vigtigt at du får det anbefalede antal timers søvn for at kunne fungere optimalt i hverdagen.

Vi ved, at det kan være lidt af en jungle at finde ud af, hvilken seng, madras, topmadras og pude, der er bedst til dig og din krop. Det er først og fremmest vigtigt, at din seng er behagelig at ligge i og at den passer til din kropstype og sovestil. Det finder du nemmest ud af, ved at prøve dig frem. Tag ud i en butik, og prøv at ligge i forskellige typer senge og på forskellige madrasser og topmadrasser. Rådfør dig også med en sengeekspert. Selvom det kan være fristende at falde for et godt tilbud, så er det en dårlig investering for din krop.

Læs også: Den store senge guide til bedre søvn