0
Din indkøbskurv

Opdaterer kurv

stk. a

-
+

Din kurv i alt (ex. fragt)

Handel videre

Gå til kassen
Dankort VISA VISA Elektron American express Santander Mobilepay
Find forhandler

,

Tlf.

Se alle

Her er du:

Forside

Inspiration & viden

National sleep awareness

National Sleep Awareness

18. juli 2022

National Sleep Awarness 

Vi bruger omkring en tredjedel af vores liv på at sove og søvnen er nok den bedste medicin, vi har for at holde os sunde og raske. Derfor er det også vigtigt, at vi tager vores søvn seriøs og giver den opmærksomhed. Derfor sætter vi fokus på søvn under National Sleep Awareness Week og selvfølgelig også under World Sleep Day, hvor vi hylder søvnen. 


Det anslås, at omkring 194.000 voksne dansker i løbet af det næste år vil opleve at have forstyrret søvn i en periode på minimum tre måneder, og det kan få konsekvenser. Dårlig søvn kan medføre en række negative følgere. Din hjerne kan have svære ved at styre impulser, der gør, at du eksempelvis vil begynde at spise mere usundt. På langt sigt vil du kunne opleve besvær med læring og hukommelsen. Ved for lidt søvn opleves en større tendens til depression, overvægt, forskellige sygdomme og forringet livskvalitet. 

 

Hvor meget søvn skal man have? 

Det anbefales, at en voksen skal sove mellem 7-9 timer om natten. Det er individuelt, hvor meget du reelt har brug for. Kvinder har typisk brug for mere søvn end mænd, og jo ældre du bliver, jo mere ændrer dine søvnvaner og behov sig. Lyt derfor til din krop i forhold til, hvor meget søvn du har brug for. Søvn er ikke bare søvn, som du nok efterhånden har regnet ud. Vores søvn fungerer i fire søvnstadier, og det er forskelligt, hvor længe vi hver især er i hvert stadie. 


Første stadie er kendt som døs. Her begynder du at slappe af i kroppen, dine øjenlåg bliver tunge og du begynder at døse hen. Stadiet fungerer som overgangen mellem vågenhed og søvn. Typisk befinder vi os i dette stadie mellem 5-15 minutter, hvorefter du kommer over i stadie 2. Det er i denne fase du reelt begynder at sove, dog en let søvn, din krop og muskler er helt afslappet. Denne fases varighed er på 30-40 minutter, hvorefter du glider over i dyb søvn. I den dybe søvn er vi meget svære at vække og lykkes det, at vi bliver vækket, har vi meget svært ved at orientere os og vil helst bare gerne tilbage til at sove. Du er gennemsnitligt i den dybe søvn i 30-40 minutter. Den sidste fase er REM-søvnen, det er her, du drømmer mest af søvnfaserne. REM-søvnen har stor betydning for din hjerne, for din indlæring og hukommelse. Du er i REM-søvnen i ca. 10-30 min. Du kommer igennem disse fire stadier mellem 4-6 gange i løbet af en nat.


Læs også: Invester i din søvn

Opnå en bedre søvn 

Der er meget du selv kan gøre for at opnå en bedre søvn. Lav en rutine for din aften og sengetid. Gør det samme hver dag på samme tid, også i weekenden. Sluk for elektroniske apparater, telefon og tv i god tid og læs en bog i stedet for. Dæmp lyset omkring dig, det signalerer nemlig til hjernen, at det er tid til at gå til ro. 


At have en god seng, er en af de helt store faktorer, du selv kan gøre noget ved. En seng har som tommelfingerregel en levetid på 10 år, før det er tid til at skifte den ud med en ny. Dog er det meget forskelligt, hvor længe en seng passer til dig, da dine behov skifter over tid. Søvn og komfort går hånd i hånd. 


Størrelsen på sengen har betydning for din søvn. Skal din seng passe til en person, skal du overveje, om det er nok med en 90x200, eller om du måske skal have lidt mere plads at vende dig på. Sover du uroligt og vender dig mange gange, er det vigtigt, at du har en seng, hvor der er plads til det, så du ikke vågner gentagende gange, fordi du bevæger dig ud mod kanten af din seng. Overvej derfor en seng på 120x200, hvor der er mere plads til dig. Sover I to sammen, er størrelsen på sengen særdeles vigtig at forholde sig til. Ligger I begge meget stille, kan det være fint med en seng på 140x200 eller en seng på 160x200, hvor I ligger lidt tæt og på én hel madras. Bevæger den ene sig meget om natten, bør I overveje, om I skal vælge en seng på 160x200 eller 180x200, hvor I kan have hver jeres madras. Ved at madrasserne er delt, vil I ikke blive forstyrret, når den anden part vender sig. Derudover har I også mulighed for at få hver jeres fasthed på madrasserne. Så er den ene af jer til en hård madras, mens den anden skal have en madras i medium, er dette muligt. Det kan også være en idé at tænke over, om I bør investere i en elevationseng, som giver jer mere fleksibilitet til at indstille sengen, således den passer jeres krops behov. 


Husk at lige meget, hvilken størrelse seng I vælger, anbefaler vi altid at anvende en topmadras. Den er med til at passe på madrassen, og derudover giver den yderligere komfort til jer. Derfor er det også vigtigt at have styr på, hvilken topmadras I skal have til jeres seng. Derudover skal I også have de rigtige dyner og puder. Du skal ikke vågne op med ondt i nakken, fordi du har en forkert pude eller vågne flere gange om natten, fordi du fryser eller sveder. Dette er også forstyrrende for din søvn. 


Læs også: Er det tid til at udskifte din seng med en ny? 

Søvn og miljø 

Din indretning i soveværelset kan også spille en rolle for, hvordan du sover. Det er vigtigt, at du kan slappe af, når du skal sove. Du skal gøre dit soveværelse til en bekymringsfri zone, og her spiller din indretning ind. Derfor skal du give din indretning i soveværelset den opmærksomhed, du fortjener. 


Vi kommer ikke udenom, at sengen nok er det mest dominerende møbel i soveværelset. Vi har været inde på vigtigheden af komforten på sengen, men det betyder også noget for din følelse i rummet, hvordan sengen ser ud. Skal sengen være høj eller lav? Det kan du nemt styre med de sengeben, du sætter under sengen. Er du til en helt høj seng og elegant seng, nogen siger sågar majestætisk seng, så er du ude i kontinentalsengen. Fuldend dit sengelook med en sengegavl. Sengegavlen har mange forskellige funktioner. Foruden at være en smuk finish til din seng, er den også rar at have, hvis du sidder op i sengen når du eventuelt læser i din bog. Husk også sengebordene. Det er godt at have et sted at lægge din bog hen, dine briller, stille et glas vand og have dit vækkeur. 


En anden væsentlig del i soveværelset er opbevaring. Sørg for at have nok plads til de ting du skal opbevare i dit soveværelse. Der findes mange forskellige garderobeskabsløsninger og indretning i disse. Tænk over hvilke funktioner, du gerne vil have, dit garderobeskab skal have, så du ikke er nødt til at have tøj hængende forskellige steder i soveværelset. Det skaber uro i kroppen at skulle se på og tænke over rod, mens du lægger dig til at sove. Hvis ikke du kan finde al pladsen i dit garderobeskab, så er en god kompliments løsning en kommode. Foruden at kunne gemme tøj væk, kan du også gemme andre genstande her såsom smykker, sengetøj og håndklæder.   


Sidst men så absolut ikke mindst, så sørg for at skabe hygge i soveværelset. Læg nogle bløde tæpper på gulvet, det giver en naturlig hygge og varme i rummet, og hvem vil ikke gerne fornemme det bløde tæppe under sine fødder som det sidste inden, man går i seng, og som det første når man står op igen om morgenen. Vælg dine lamper i soveværelset med omhu. Vælg nogle lamper som du kan lide at se på og måske også nogle, der kan dæmpes. Sæt gardiner op. De holder uønsket lys ude, og mørket signalerer til hjernen, at du skal sove. Afslut med små dekorative genstande som et billede, en lysestage eller en lille figur, men pas på ikke at overgøre det. Der er en fin balance mellem at gøre det hyggeligt og hjemmeligt til at overgøre det, så hjernen får for mange indtryk, som også kan give uro. 


Læs også: Indret soveværelset til velvære og ro

Det behøver ikke være dyrt

I Møblér har vi altid et godt sengetilbud og andre stærke priser på alt til soveværelset. Om du er på jagt efter en elevationsseng, kontinentalseng, boxmadrasser eller en familieseng, så kan du få en billig seng hos os, uden at gå på kompromis med komforten og kvaliteten. Du er også sikker på at kunne finde møbler til at indrette dit soveværelse til ro og velvære uden, det koster det helt store. 


Tag et kig og find inspiration på webshoppen eller besøg os i en af vores 37 butikker og få kompetent vejledningen, så du er sikker på, du kommer hjem med det rigtige. 


Læs også: Danmarks stærkeste sengeudvalg